Leder vinmarknadsföring till fler alkisar?

I onsdags fälldes DI och Antipodes Wines för olovlig vinmarknadsföring. Vinklubben hade kampanjer som bl.a. “vin för en krona” och “vin på köpet”. Frågan jag ställer mig handlar om huruvida kampanjer av det slaget leder till att fler börjar konsumera vin som berusningsdryck till den grad att det leder till ett osunt leverne och slutligen sjukdom.

Motfrågan diskuterar avdramatisering av en produkt (alkohol) som historiskt sett alltid varit sammankopplad med hemlighetsmakeri, skuldkänslor och någonting fult. En avdramatisering som i längden skulle kunna leda till en sundare syn på vin och, likt i många delar av Europa, komma att ses mer som en måltidsdryck.

Är det så djupt rotat i folksjälen att vin 2011 kan jämföras med 1800-talets brännvinssupande. Har vi svenskar än i dag en sjuk syn på alkohol? Det är sällan man ser italienare eller fransmänn på krogen bli så packade som många nordeuropeer ofta har som mål att bli, varje helg. Rätta mig om jag har fel. Å andra sidan ser man samtidigt en generell ökning i dryckeskunskap och intresse för att lära sig välja rätt vin till maten. Utvecklingen är mints sagt motsägelsefull.

Det känns dock som om vi ännu har långt kvar till den dag då klirrandet från Systembolagspåsar på tunnelbanan inte associeras med fylla, ångest och hämningslös helgfest. Att beställa vin på nätet löser det problemet. Men, kanske är det just det vinet man får “på köpet” eller vinet “för en krona” som är droppen som får vinglaset att rinna över. Vad tror ni?

Annonser
Det här inlägget postades i Kommunikation, Nyhet, Vin och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Leder vinmarknadsföring till fler alkisar?

  1. Ping: Kritik mot internethandel väcker uppror | sentiamo

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s