Det är musiken som avgör smaken

För att  kunna tillgodogöra sig doften och till fullo njuta av ett Bordeaux ska man göra det till tonerna av Tom Jones. Lady Gaga däremot ger energi åt ett annars lite lamt Pinot Grigio.

En studie som gjorts vid Herriot-Watt University i Edinburgh visar att vi påverkas av den musik vi lyssnar på när vi bedömer ett vins karaktär. Studien har gjorts på 250 studenter som alla fått lyssna på olika typer av musik medan de provat vin.

När de lyssnade på Carmina Burana var det mest använda adjektivet ”kraftfull”.

Under Tjajkovskijs Nötknäpparen blev vinet ”lätt och raffinerat”

Just Can’t Get Enough med Nouvelle Vague  gjorde att det smakade ”friskt och energiskt”.

”Varmt och mjukt” blev det däremot när Breakdown med Michael Brook strömmade ur högtalaren.

Testa själva:

(Ansa 2/11)

Annonser
Det här inlägget postades i Kommunikation, Nyhet, Sinnen, Vin och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s