Prova vin i färgat ljus

Ljusprovning hör inte till vanligheterna. Det handlar om att prova vin i olika typer av ljus. Våra sinnen luras att känna annorlunda beroende på vilken färg ljuset har. Att prova vin i blått ljus får oss att känna fräschör, dessutom får det röda vinet en mörk lite grönskiftande ton som inte är så inbjudande. Det gröna ljuset får sinnena att slappna av och en regnskogskänsla infinner sig medan det röda ljuset framkallar doft av smultron, jordgubbar och hallon i vinet.

– Försök att lura någon annan, var min första reaktion. Jag kan vara neutral och objektiv i alla lägen något jag, som journalist, blivit inpräntad sedan länge.

Tyvärr upptäckte jag att så inte var fallet. Tillslut stod jag där med stora ögon och utropade:

– Vilken uttalad doft av nyplockade smultron på strå!

Våra sinnen är inte att leka med. Prova själva! Ljusinstallering för vinprovning finns på två ställen i Sverige; på Restaurangakademien i Grythyttan och på Vincontoret i Tidaholm.

Ps. För att göra en objektiv analys av ett vin är självklart dagsljus det enda rätta.

Det här inlägget postades i Sinnen, Uncategorized, Vin, Vinkunskap och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

