En grym tryffelupplevelse


Ett av mina starkaste matminnen upplevdes i den lilla medeltidsborgen Montefioralle i närheten av Greve in Chianti i Toscana. Jag hade nog svår tryffelabstinens vid tillfället eller vad tror ni när ni ser menyn:

Antipasto: Pecorino tartufato, crostini con funghi tartufati. Tryffelpecorinoost, crostini med tryffel och svamp och extra tryffelolja.

Primo Piatto: Fettuccine ai tartufi. Färsk pasta med ett berg hyvlad tryffel på.

Sist men inte minst avslutade jag middagen med: Tomino tartufato, en italiensk ost som liknar Brie men som man värmer i ugnen (eller steker) så innehållet krämar ut i en flod av härlighet. Den låg i en liten ugnsfast form badandes i doftande tryffelolja. Den avnjöts med andakt.

Fotografi

Fråga mig inte hur jag lyckades få i mig allt detta men restaurangen La taverna del Guerrino är väl värt ett besök om ni befinner er i krokarna.

 

 

Det här inlägget postades i Italien, Mat, Resor, Sinnen och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

