Doften av mynta kan framkalla kamelbesök

När jag var ung och extremt nyfiken och rastlös tillbringade jag ett år i Mellanöstern. Redan då inspirerades jag mycket av dofter, smaker och upplevelser. När jag häromveckan tog en myntakvist och gnuggade mellan fingrarna blev jag träffad av en doftblixt som tog mig tillbaka ett halvt liv i tiden. Som i trans började jag baka, laga mat och rota fram alla möjliga kryddor ur skåpen. Köket förvandlades till ett beduintält och ur datorn skrålade orientalisk musik. (Tips: ”Oi va voi” är ett israeliskt band av hög kaliber.)

Resultatet blev en zatardoftande middag bestående av: falafel, hummus, labane, israelisk sallad, pitabröd och te med mynta.

Min familj undrade nog vad som stod på när de fann mig iklädd turban rökandes vattenpipa på en kamelhud i vardagsrummet. Nej, skämt åsido, det blev en mycket uppskattad middag och ett bra exempel på hur starka våra sinnen är. Hur doften av mynta kan generera en förvandling av tid och rum och dessutom inspirera till en ovanlig afton mitt i vardagen.

Det här inlägget postades i Mat, Sinnen och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Doften av mynta kan framkalla kamelbesök

  1. Ulrika skriver:

    Nasta gang vill jag bli inbjuden……. 🙂

  2. Pär skriver:

    Det var inte igår vi var där

Kommentera

