Vinspråk- en ädel konst

Vinprovning är en högst kreativ aktivitet. Att beskriva en känsla är svårt i sig men att gå in på djupet av den känslan, dela in den i olika kategorier och analysera dessa in i detalj kan vara snäppet svårare. När man sedan gjort detta ska man sätta ord på det hela. Ord som gör att andra personer kan leva sig in i känslan för att sedan bli så inspirerade att de också vill uppleva vinet. När de sedan gör det ska de ju helst också hålla med om att det faktiskt förmedlar den upplevelse som du beskrivit.

Många använder sig av ett klassiskt vinspråk för att på bästa sätt göra sig förstådda. Några tar till egna referenser för en mer ingående beskrivning.

Några fina beskrivningar av den andra kategorin kan man hitta på bloggen  Le Francophile. Här är några exempel:

 “Problemen börjar redan i doften som visserligen är stor och öppen, men som i mitt tycke har för mycket godispåse över sig med romrussin, chokladdoppade körsbär, kolasnören, bittermandel och mintchoko med lite volatila övertoner.”

 Vinet sparkar ifrån ordentligt i munnen, med massor av ungdomlig frukt, bra syror och en släng av sydländsk värme i svansen.”

 “Munkänslan är underbar redan nu, med en sanslös koncentration och en fenomenal balans där den yppiga men svala bergsfrukten och de klockrena syrorna sjunger i kör. De där mördartanninerna Dunn är kända för sägs ha kammat sig ordentligt från och med årgång 2004, och även om här finns en rejäl struktur och grepp är det inget en välhängd ryggbiff inte klarar av.”

Visst förstår man mycket väl vad det handlar om och visst är det en njutning även för språklökarna?Det är en härlig kombination: vin tillsammans med humor och ett vackert och målande språk. Må näste nobelpristagare i litteratur bli en vinskribent!

Annonser
Det här inlägget postades i Kommunikation, Vin och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s