Toppkock i samarbete med MacDonalds

Gualtiero Marchesi är kanske den italienske kock som gjort störst avtryck i världen. Han uppfann t.ex. “La nuova cucina italiana” (det nya italienska köket) och hans restaurang var den första att tilldelas tre Michelinstjärnor i Italien. Ja, ni förstår vilken storfräsare vi har att göra med.

Hans senaste projekt är dock av helt annan karaktär. MacMarchesi finns nämligen från och med idag att köpa på de italienska MacDonalds. De heter ”Adagio” och ”Vivace” och har aubergine och spenat som exklusiva ingredienser tillsammans med den klassiska hamburgaren. Han har även skapat en dessert vid namn ”Minuetto” som är en blandning av tiramisu’ och den traditionella italienska julkakan “panettone”.

Bakom denna marknadsföringsstrategi ligger McItaly som vänder sig till de unga för att de ska få upp intresset för kvalitetsmat.

Under presskonferensen uttryckte sig Marchesi på det här sättet:

–      Om det är sant att l’haute cuisine har revolutionerat vårt sätt att äta, är det nu dags att föra fram den här förändringen till alla med början bland ungdomarna.

Ide’n är god och viktig men jag frågar mig varför MacDonalds ska vara inkluderade i ett sådant projekt? Hade det inte varit bättre att lägga upp det på en mer edukativ nivå t.ex i skolorna?

Lite synd är det att en matguru av den här kalibern på ålderns höst ska bli ihågkommen genom en bild tillsammans med en hamburgare på en reklampelare.

Annonser
Det här inlägget postades i Italien, Kommunikation, Mat och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s